زندگینامه ایرج بسطامی

در گوشه و كنار مملكت . مرواریدهای درشت و درخشانی وجود دارند كه در پوسته سخت و استخوانی صدف ها پیچیده شده اند و كسی از آن  ها خبر ندارد  یا در صدد كشف و صید آنان نیست . یكی از این مروارید های گرانبها . ایرج بسطامی است كه توسط هنرمند ارجمند و با ارزش پرویز مشكاتیان صید و پس از زدودن زنگال . می رود كه در جایگاه رفیع هنر و بلندای موسیقی اصیل و سنتی ایران جای گیرد . البته اگر همكاری این عزیزان و گروه پر ارج عارف ادامه یابد كه امیدواریم همچنان ادامه یابد  و شاهد آثار با ارزش و بزرگ ایشان باشیم . ایرج بسطامی با صدای رسا و باز و بسیار گرمی كه دارد یك شبه ره صد ساله را پیموده و خودش در این باره می گوید :

(( موسیقی در خانواده من ریشه ای عمیق دارد و غیر از صدای خوش كه موروثی است . پدرم با موسیقی آشنایی تام دارد و مرحوم یداله بسطامی عمویم به ردیف ها و گوشه ها و مقام های موسیقی ایران آشنایی و مهارت كافی داشت و او كه مشوق من در موسیقی و فراگیری آن بود و هر چه در اول . من از موسیقی ایران اندوخته ام از ایشان بوده و خود را مدیون وی می دانم . ولی متاسفانه او در اوائل انقلاب فوت شد ( سال 1357) و از این واقعه تاسف بار بی اندازه دلتنگ و ملول گردیدم و برای این كه بتوانم در روحیه خود تغییراتی بدهم به تهران آمدم و در این شهر بود كه با خیلی از استادان موسیقی و تعلیم آواز آشنا شدم كه در راس ایشان . هنرمند شایسته و ارجمند پرویز مشكاتیان بود . ایشان با دلسوزی و عطوفت ومهربانی بسیار اجازه داد كه از منبع فیاض و الهام بخش و سرشار از ذوق و هنرشان كسب فیض نمایم و هم اكنون هم با گروه عارف كه به سرپرستی و رهبری این هنرمند والا . اداره می شود , افتخار همكاری دارم )) .

ایرج بسطامی آذر , در سال 1336 در شهرستان بم ( از توابع كرمان ) شهری در حاشیه كویر در خانواده ای هنردوست و هنرپرور متولد و پرورش یافت و از هشت سالگی زیر نظر عموی هنرمند خویش یداله بسطامی كه در نواختن تار چیره دست بود با موسیقی آشنا و فراگیری آن را آغاز كرد و پس از فوت عموی خود به تهران آمد و مدت ها ردیف های استادعبداله خان دوامی وسید حسین طاهرزاده  را كاركرد و آموخت , سپس نزد هنرمند شایسته و ارجمند محمدرضا شجریان رفت و مدت 5 سال از محضر و راهنمایی وی بسیار بهره گرفت و خیلی نیاموخته ها در آواز را آموخت و مدتی نیز به خدمت شادروان غلامحسین بنان در آمد و از مصاحبت او ارشاد می شد .

ایرج بسطامی , از سال 1353 همكاری خود را با تلویزیون كرمان آغاز كرد و چند آهنگ از ساخته های عموی خود را اجرا كرد كه بسیار مورد توجه و با استقبال مواجه گشت .

وی معتقد است (( علم و تكنیك به خصوص هنر . هدیه ای است برای بشر كه در طول تاریخ تكوین یافته و به اوج رسیده است . بنابراین ذكر نام استادانی كه تحت نظر آنان تعلیم گرفته , تضییع حقوق سایرین است و آنچه امروز در موسیقی ایران موجود است از نكیسا و باربد و رامتین گرفته تا آن نوازنده و موسیقیدانان گمنام دور افتاده روستایی مجموعا تلاش همگی آنهاست كه موسیقی ایران را ساخته اند , منتها هر كدام در جای و مكان خود خدمت كرده اند و او خود را مدیون همه می داند , او نوازندگان و خوانندگان گمنام صحراها دشت ها و روستاها را كه حامل انتقال سینه به سینه موسیقی ایران بوده اند , در تكامل خود , دارای همان نقشی می داند كه استاد مستقیم و بلاواسطه معلم وی داشته , لذا خود را مدیون همه موسیقیدانان و هنرمندان این هنر می داند )).

ایرج بسطامی آذر , از صدایی با سوز و هیجان , احساس و اوج و فرود , تكنیك و بیان صحیح شعر و تحریر ها بهره مند و با كمك و همكاری گروه عارف می رود كه یكی از بهترینهای آواز موسیقی اصیل و سنتی ایران شود و اولین نواری كه از وی ضبط شد (( افشاری مركب )) بود كه در روی سن تالار
وحدت (رودكی) اجرا گردیده است . دیگر نواری در دستگاه (( شور )) واجرای آهنگ خوب و جالب ((موسم گل)) كه به سرپرستی هنرمند ارجمند محمدرضا درویشی با اركستر بزرگ مجلسی اجرا شد.

وی با همكاری گروه عارف ، غیر از پرویز مشكاتیان كه رهبری اركستر را به عهده دارد ، اردشیر كامكار (( كمانچه)) ، بیژن كامكار (( دف و ضرب و رباب )) ،كیوان ساكت (( تار )) ، كوروش بابایی (( كمانچه ))، محمد علی كیانی نژاد (( نی )) ،سیامك نعمت ناصر (( تار )) ،محمد فیروزی (( عود )) ، پیروزی نیا (( عود )) ، بهرام ساعد (( تار و تار باس ))، حمید متبسم (( تار )) ، تا كنون كنسرت ای فراوانی جهت هرچه بیشتر شناساندن موسیقی سنتی ایران ، به مناسبت جشنها و اعیاد مذهبی و ملی در سراسر كشور و در خارج از كشور، در ممالك : فرانسه ، آلمان ، آمریكا ، كانادا ،انگلستان ، سوئد و دانمارك بر پا گردیده شركت داشته است .

ایرج بسطامی در زلزله بم در گذشت

ایرج بسطامی خواننده موسیقی ایرانی در سال ۱۳۸۳حادثه زلزله "بم" درگذشت.
به گزارش "میراث خبر"، "ایرج نعیمایی"، رییس خانه موسیقی ضمن اعلام این مطلب گفت: "خواهر ایرج بسطامی در تماسی با خانه موسیقی خبر درگذشت ایرج بسطامی را اطلاع داد؛ و به تمام اهالی موسیقی تسلیت گفت."
همچنین وی با اشاره به این كه جشنواره موسیقی نواحی امسال برگزار نخواهد شد گفت: "این جشنواره تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد. ما پیشنهاد می دهیم بودجه این جشنواره برای كمك به زلزله زدگان بم اختصاص پیدا كند، اما این بودجه در اختیار ما نیست كه خودمان این كار را انجام دهیم. انجمن موسیقی به زودی كنسرت هایی به نفع زلزله زدگان برگزار خواهد كرد."


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:زندگینامه ایرج بسطامی, | 15:58 | نویسنده : pouyapourmohsen |